Yorgunluk, Yorgunluğun Belirtileri
4-5 yaşlarında çocuk, gün içinde rahatça uyur ve öğleden sonraları sınıfta pek dikkatli değildir.
• 10 yaşında okul hayatındaki randıman ve genel dinamizm düşüklüğü, yorgunluğun
belirtileridir.
• Ergenlik çağında olanlar ise yorgun oldukları zaman hem canlılıktan yoksun
hem de sinirli olurlar.
"Yorgunluk" belirtisi karşısında, aileler, güç artırıcı bir ilacın
herşeyi yoluna koyacağını düşünerek bir çocuk hastalıkları uzmanına
başvururlar. Fakat genellikle bu hiçbir işe yaramaz, çünkü yorgunluk sadece fiziksel nedenlerden
meydana gelmez, çeşitli faktörlerin birleşmesinden oluşur.
Dolayısıyla çocuğun yorgunluğunu geçirmek için sadece fiziksel nedenleri ortaya
çıkartmak ve iyileştirmeye çalışmak yeterli olmaz, aynı zamanda çocuğun
çalışmasını ve hayat şartlarını da gözönüne almak gerekir.
Uyku Yetmezliği: Televizyon en önemli nedendir. Ayrıca çocuğun anne-baba yakınlığından yararlanma isteği de rol oynar. Özellikle annesi çalışan, sabahın 7'sinden akşamın 7'sine kadar ailesinin yüzünü göremeyen, 4-5 yaşlarında bir çocuğun gece yatağa girmektense ailesinin yanında oturmak isteyeceği kolaylıkla anlaşılır.
Bu durumda en iyi çözüm annenin bir süre için, yarım günlük bir çalışma edinmesidir, fakat bu her zaman olası değildir. Bu gibi durumlarda ailenin geri kalan zamanını çocuğun istek ve arzularına ayırması çok iyi sonuç verir. Ona hikâyeler anlatmak, parka götürmek, hayvanat bahçesini gezdirmek. v.S. Çocuğa, hep onun yanında olunduğu bu geçen upuzun günde hep onu düşünüldüğü hissi verilmelidir. Okul hayatında meydana gelen sürmenaj İlkokulun ilk yıllarında veya daha sonra, iyi notlar almak isteği çocuklarda endişe, hatta korkuya neden olur, özellikle titiz, zor beğenir bir öğretmenin sınıfındalarsa. Bu devamlı endişe, sinirlilik, yorgunluğun faktörlerindendir. Diğer taraftan, çocuklardan, çocuk hangi yaşta olursa olsun, dikkatlerini beş-altı saat toplamaları istenmektedir. Bu da 6 yaş ve küçükleri için çok fazladır. 7 - 8 inci sınıflarda yani 13 - 14 yaş çocuklarına günde 6 - 7 saat ders verilmektedir. Bu ritm çok yorucudur ve hatta daha da düşünülürse, çocukların dikkati üçüncü veya dördüncü dersten sonra az çok dağılacağı için etkili ve ciddi ders yapmanın zorluğu ortaya çıkar. Böylece 2. sömestrede çocukların daha yorgun, renksiz, solgun oldukları sık görülür. Kışın güneşsiz
hava da bu yorgunların artmasında rol oynar. Tedavide içinde C vitamini ve demir bulunan ilaçlar yardımcı olabilir.
Günlük Hayatta Sürmenaj: Bu tip sürmenajın, eskiden sadece geçimi rahat kesimlerde olduğu kaydedilirdi. Günümüzde orta halli sınıfları da kapsamaktadır. Burada, okul dışı faaliyetleri serbest olmayan, günleri dakikası dakikasına programlanmış, daha iyi bir deyimle "tıka basa dolu" çocuklar söz konusudur. Okul, müzik, el işleri, spor çocuğun bütün zamanını kapsar. Bu aşırı ölçüsüz, koşuşturma, çocuklar için doğal olarak hoşnut edici değildir. Çünkü bu su rmez yorgunluk artışı nedeniyle kendi kendilerinin kölesi durumuna düşerler; gerçekte biraz köşeye çekilmek, yalnızlıklarıyla başbaşa kalmak, hayal kuracak zaman bulmak, hafızaları doğrultusunda oyun ve çeşitli faaliyetlerde bulunmak çocuk açısından çok yararlı olacak, onu yorgunluklardan kurtaracaktır.
Ailelerin Yorgunluğu: Anne veya babalarının yorgunluğu ve güçten düşmeleri, devamlı şikayet etmeleri, çocukların da dinamizmini ve canlılığını etkiler. Böylece gergin ve monoton bir aile atmosferi çocuğun
yorgunluğunun ve bitkinliğinin nedeni olabilir.
Sonuç Olarak: Bitkin bir çocuk karşısında, doktor bu durumu tedavi etmek için, ilk olarak vücutla ilgili bir neden arar. Daha sonra bu bitkinliğin nedeni çocuğun kişiliğine veya aile yaşantısına bağlanılabilir.